christchurch, kaikoura, Abel Tasman, Kepler, milf - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Bram Verhoeven - WaarBenJij.nu christchurch, kaikoura, Abel Tasman, Kepler, milf - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Bram Verhoeven - WaarBenJij.nu

christchurch, kaikoura, Abel Tasman, Kepler, milf

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

15 April 2013 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Sinds mijn laatste blog heb ik weer veel dingen gedaan en daarom is het weer eens tijd voor een nieuwe. Mijn vorige blog eindigde onderweg van Queenstown naar Christchurch.

Na de aardbeving meer dan 2 jaar geleden in Christchurch is het nog steeds een puinhoop in Christchurch. Het center is helemaal afgesloten, de zogehete Red Zone. Overal zijn of open velden of beschadigde huizen. Of in ieder geval wat er van over is. Meestal zie je alleen daken op de grond liggen. Op veel plekken zijn scheuren van zoon 2 meter breed in de grond. Het was heel indrukwekkend om te zien maar niet heel leuk om er te zijn. Overal zijn mensen aan het werk en er is een nieuw center gemaakt met winkels in containers.

In Christchurch heb ik ook gekeken naar autos maar deze waren allemaal duurder dan dat ik voor een auto wil betalen en na 2 nachten heb ik gewoon een bus naar Kaikoura genomen. Kaikoura is een klein plaatsje aan de oostkust wat vooral bekend staat om het whale watching. met St Patricks day ben ik natuurlijk naar de Irish bar gegaan waar de hele avond live muziek was. Ik ben 4 nachten in kaikoura gebleven omdat het weer niet heek goed was. Ik heb nog wel een wandeling gedaan waar ik zeehonden heb gezien. 1tje lag zelfs op het pad.

20 maart ben ik naar Nelson gelift. Hier ben ik 2 nachten gebleven om mijn Abel tasman 4 daagse wandeling te plannen/boeken. 22 maart ben ik begonnen met de Abel tasman wandeling. In 4 dagen 54 km lopen over goude stranden en over kleine bergen. Ik had 4 dagen perfect weer. Blauwe lucht zonder wolken en rond de 20-25 graden. De eerste dag was de zwaarste dag omdat ik naar de 2e hut moest lopen (25 km) want de 1e hut was volgeboekt. Op de 3e dag heb ik een aantal baby zeehonden gezien. laatste dag was maar een uurtje lopen omdat ik al vroeg in de morgen mijn bus terug naar Nelson moest halen. Na de wandeling ben ik weer 2 nachten in Nelson gebleven om uit te rusten aan het zwembad in het hostel. Het was over 30 graden die dag.

27 maart heb ik een bus naar Punakaiki genomen. Hier was ik al eens eerder geweest en ik wist dus dat het er heel mooi was. Hostel aan hetbstrand waar ik savonds een mooie zonsondergang heb gezien. De dag erna ben ik weer met de bus verder gegaan naar Franz Josef. Ook hier was ik al eerder geweest maar ik wou nog steeds de helicopter vlucht naar de gletsjer doen inclusief een 4 uur durende wandeling op de gletsjer. Ik ben 3 nachten in Franz josef gebleven maar helaas was het alle dagen niet heel goed weer. Ik heb dus beslotrn om de helihike een andere keer te doen. Wel heb ik een paar andere kortere wandelingen gemaakt en ben ik nog een keer naar de gletsjer geweest. De dag voordat ik weer verder ging kwam ik Vanessa tegen van taupo. Ze had een auto gekocht en ging de volgende dag (31 maart) naar Wanaka. Ik ben dus met haar meegereden en heb savonds een bus van wanaka naar queenstown gepakt.

Deze keer ben ik maar 3 nachten in Queenstown gebleven waar ik weer samen met Rick, Benny en Cedric was. We zouden 4 april samen de kepler track gaan doen in Te Anau. omdat cedrics auto al vol was (Craig (van Taupo) ging ook mee naar de Kepler track) ben ik 3 april al naar Te anau gegaan. Deze dag heb ik mijn tas klaar gemaakt voor de Kepler track. Dit is een 4 daagse wandeling, 70 km lang en het hoogste punt rond de 1500 meter!

4 april ben ik sochtends alleen begonnen met de track. Het was een makkelijke dag door het bos zonder bergen. Later in de middag kwamen ook Rick, Benny, Cedric en Craig aan in de hut. De 2e dag was opnieuw makkelijk door het bos opnieuw de hele dag. Het bos begon wel een beetje saai te worden. In de 2e nacht heb ik nog een kiwi gehoord, helaas niet gezien. De 3e dag was de zwaarste dag waar we de berg gingen beklimmen. De eerste 2 uur was het klimmen door het bos. En na 2 uur kwamen we boven de bomen uit. Het was nog een uur klimmen tot het hoogste punt. Een geweldig uitzicht en weer hadden we perfect weer! Op sommige plaatsen lag nog wat sneeuw. De 3e nacht sliepen we in een hut net onder de 1000 meter hoog. Snacht een geweldige sterrenhemel. Nog nooit zoveel sterren gezien! En sochtends werden we wakker met een ander geweldig uitzicht. De wolken waren onder ons in de vallei boven het water. We keken uit over de wolken met een blauwe lucht boven ons! vlakbij de hut was nog een grot waar we zover mogelijk in zijn gegaan. En daarna zijn we weer naar beneden gewandeld naar Te anau!

Maandag 8 april hebben we niet veel gedaan. 9 april zijn we met de auto naar milford sound gereden. Onderweg gestopt bij de mirror lakes met een mooie achtergrond. In Milford Sound hebben we een 2 uur durende cruise genomen door de Milford Sounds. Een aantal grote watervallen van de velen hoge steile bergen. Ook deze dag weer perfect weer. (Terwijl het in dit gebied meer dan 250 dagen per jaar regent)

10 april heb ik mijn tas klaar gemaakt voor de Milford Track die ik al in december had geboekt. Dit is de populairste wandeling in nieuw zeeland. Een 4 daagse wandeling opnieuw. Deze keer 55 km lang en hoogste punt rond de 1100 meter. 11 april ben ik met de bus naar Te Anau downs gegaan waar ik over ben gestapt.op een cruise. Na iets meer dan een uur op.de cruise ben ik aangekomen bij het begin van de track. Tijdens de cruise regende het maar bij het begin van de track was het droog. De eerste dag was maar 5 km en was maar een uurtje lopen. Nog niet heel veel gezien die dag. Toen ik bij de hut aankwam begon het heel hard te regegen tot ver in de nacht. (Dit was alleen maar goed want er schijnen meer en grotere watervallen te zijn dan) De 2e dag was hrt weer perfect weer. 16.5 km die dag maar het ging in totaal maar 250 meter omhoog dus was weer vrij makkelijk. Een mooie wandeling door de vallei met heel veel watervallen. Op sommige plaatsen zag ik wel 20 watervallen om me heen die allemaal een paar honderd meter hoog waren!! Ook waren er een aantal mooie mirror lakes te zien waar het water zo reflecteerd dat het net een spiegel is. De 3e dag was de zwaarste waar ik door de mackinnon pass moest. 14 km en Ongeveer 500 meter op en erna 1000 meter naar beneden. Ook deze dag weer goed weer waar ik een mooi uitzicht had over de vallei! De laatste dag was weer helemaal vlak. 18 km naar het einde. Weer een heleboel mooie watervallen gezien! Aan het einde werden we weer opgepikt met de boot en naar Milford Sound gebracht. Vanuit daar met de bus terug naar te anau!

Nu de dag na de milford track ga ik eens kijken wat ik nu ga doen. Ik wil misschien de routeburn track doen (33km) of naar steward island of beide. Maar dat ga ik vandaag is uitzoeken.

  • 15 April 2013 - 08:28

    Marijke Veroeven:

    Hoi Jongen,

    Wat zal jij een conditie hebben, met al die mooie wandeltochten.
    Je zal ook wel weer veel foto's gemaakt hebben, ben daar ook nieuwsgierig naar.
    Hier begint het weer nu eindelijk beter te worden, het zonnetje laat zich af en toe zien.
    Zo ook het afgelopen weekend, zijn lekker wezen fietsen, en hebben in de tuin gewerkt.
    Heerlijk om weer dit te doen.
    Voor jou zit er nu de helft van je reis alweer op, het gaat wel vlug nu in een keer, zal wel door het weer komen.
    Ik moet vandaag nog werken in keizerinnedaal ( waar ik de laatste maanden werk, omdat er bij ons bijna geen cliënten zijn)
    En dan heb ik op 1 dag na een hele maand vrij.
    We gaan vrijdag eerst Jolijn haar verjaardag vieren, en volgende week maandag gaan T.Ger, Peter en ik een midweek op vakantie, in een huisje in de buurt van Zwolle.
    De week erna wil Peter en ik naar zee, met de caravan, als het teminste goed weer is.
    We proberen vandaag of morgen wel weer te skypen.
    Fijne tijd daar, en tot hoors.
    Liefs Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Te Anau

Bram

Actief sinds 07 Aug. 2012
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 13935

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 31 Augustus 2013

Backpacken Nieuw Zeeland

Landen bezocht: