Routeburn,Stewart Island, The Catlins - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Bram Verhoeven - WaarBenJij.nu Routeburn,Stewart Island, The Catlins - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Bram Verhoeven - WaarBenJij.nu

Routeburn,Stewart Island, The Catlins

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

14 Mei 2013 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hier is weer een update over wat ik laatste weken heb gedaan. Mijn vorige blog eindigde na de Milford Track. Op 16 april heb ik besloten om de routeburn track te doen. Dat is een 3 daagse wandel tocht (33 km).
17 april ben ik sochtends begonnen met liften van Te Anau naar the Divide (begin routeburn track) Na een half uur had ik een lift van een japanse vrouw die als werk auto's verplaatste van de ene kant naar de andere kant van de routeburn track. Ze reed dus aantal keer per week met haar auto naar begin van de track. Rijdt dan met klant zijn auto naar de andere kant (zoon 250 km) en rent dan over de track terug naar haar auto. En dat een aantal keer per week.
Tijdens de lift regende het tot 1 minuut voor het begin van de track. In een keer was er geen wolk meer te zien en had ik mooie blauwe lucht. Het begin van de track begint al meteen heel mooi met uitzicht over de bergen met sneeuw van Milford. Een uur later kwam ik langs een mooie grote waterval. Vanaf dat moment liep ik al veel boven de boomgrens. Mooi uitzicht dus. De hut lag aan een meer tussen een hoop bergen.

De volgende dag begon met een flinke klim om boven de boomgrens uit te komen. Deze dag heb ik de hele dag boven op de berg gelopen met schitterend uitzicht over alle bergen en valleis om me heen! Halverwege de dag kwam er wat bewolking waardoor het zicht iets minder werd maar nog steeds de moeite waard. Het einde van die dag volgde ik een stroom water met meerdere kleine watervallen. De 2e hut lag langs een waterval met mooi uitzicht over de vallei.

De laatste dag was niet meer zo lang. Het was wat bewolkt maar liep alleen maar door het bos dus was niet zo erg. Aan het einde van de track een shuttlebus genomen naar Queenstown (waar ik ook de rest van mijn bagage naartoe had gestuurd. Dit was voor mij al de 3e keer in Queenstown dus ik wist alle goede plekken wel te vinden. Natuurlijk naar de fergburger gegaan na 3 dagen simpel eten.

Ik ben 3 dagen in Queenstown gebleven waar ik weer uit ben gegaan en frisbeegolf heb gespeeld. 22 april ben ik gaan liften naar Invercargill. Het duurde even om uit queenstown te komen. Na 20 min een lift naar Frankton. Daar had ik binnen 10 sec de volgende lift die me in de middag of nowhere dropte tussen queenstown en invercargill. Er kwamen weinig auto's langs daar en heb een uur moeten wachten voordat iemand me weer oppikte en naar invercargill bracht. Ik ben 2 nachten in Invercargill gebleven om te beslissen of ik naar stewart island zou gaan. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om er heen te gaan!

24 april had ik sochtends om 10 uur de bus naar bluff waar ik om 11 uur de ferry naar stewart island had. De ferry was een uur lang en was vrij wild over de hoge golven. Het voelde als een achtbaan van een uur. Ik was dan ook blij toen ik aankwam op stewart island.
Het ruikt meteen naar een eiland. Helaas was het weer niet ak te goed. Veel regen, maar was te verwachten omdat het meer dan 250 dagen per jaar regent daar. De eerste 2 nachten verbleef ik in Oban, het enige dorp op het eiland. Ik heb een paar kleine wandelingen gedaan de eerste 2 dagen.

26 januari ben ik begonnen aan mijn 6e greatwalk. Deze keer maar 32 km in 3 dagen zonder bergen. het eerste stuk van de wandeling is op een weg. Ik heb daarom gekozen om een andere wandeling van zoon 1.5 uur extra te lopen langs de kust. Tijdens deze wandeling had ik nog perfect weer met blauwe lucht. Maar na zoon 2 uur toen ik bij de officiele start van de greatwalk was kwam er bewolking en begon het te regenen. Vanaf dat punt heeft het de hele dag door geregent! De wandeling was veel in het bos vlak langs de kust. Door de regen was er erg veel modder die niet te ontwijken was. Bij de hut aangekomen zat mijn broek en schoenen helemaal onder de modder.

De volgende dag was het droog gelukkig. Mijn broek was droog maar mijn schoenen nog steeds helemaal nat ondanks dat ze bij het vuur stonden de hele avond. Ik had weinig keus en moest verder dus dan maar in natte schoenen lopen. Deze dag liep ik de hele dag door het bos wat vol met mooie vogels en papagaaien zit. Deze dag was het nog erger met de modder. Sommige plekken moest ik tot mijn knieën door de modder lopen! De laatste dag was weer door het bos maar wel weer dichter bij de kust. Het was nog steeds modderig maar het weer was goed.

De avond na mijn wandeling was er een pubquiz in de enige bar op het eiland. Hier natuurlijk aan mee gedaan maar helaas niks gewonnen. Een dag later op 29 april ben ik weer met de achtbaan, uhh ferry teruggegaan naar Invercargill. Daar ben ik weer 2 nachten gebleven om andere mensen met een auto te zoeken die naar de catlins gaan. Uiteindelijk heb ik 2 duitse meiden gevonden waarmee ik mee kon rijden.

1 mei om 12 uur vertrokken we met zijn 3en. Het eerste punt was waipapa point. Hier was een vuurtoren en hebben we zeeleeuwen gezien. Hierna zijn we naar slope point gereden. Dit is het zuidelijkste punt van het zuidereiland. Hierna zijn we naar curio bay gegaan waar we nog meer zeeleeuwen hebben gezien. Ook waren hier pinguins! De overnachting heb ik doorgebracht in Waikawa, in een klein huis waar niemand anders was. Zelf vuur maken in de openhaard en sochtends kwam er iemand langs aan wie ik moest betalen.

De volgende dag zijn we verder gereden naar de cathedral Caves, lake Wilkie (Een klein mirror lake), Purakaunui falls, Purakaunai bay en Nugget point. Aan het eind van de dag zijn we doorgereden naar Dunedin (De studenten stad van Nieuw Zeeland!)

Het was 2 mei toen ik hier aankwam en nu 13 mei zit ik nog steeds in dunedin! Ik heb werk in het hostel gevonden voor accomodatie. Ik ben de nacht manager. Dat houdt in dat ik savonds de keuken en de badkamers moet schoonmaken. En sochtends of smiddags moet ik het hostel stofzuigen. Dit alles bij elkaar is maar 1 tot 2 uur werk per dag. De rest van de dag kan ik dus rondhangen in dunedin. Ik heb ook gekeken naar andere betaalde banen voor overdag. Maar dat is vrij lastig hier. Alle studenten die hier zijn willen ook allemaal een baan en die zijn veel langer hier dan de (waarschijnlijk) 2 maanden dat ik hier ben. Dus tot nu toe nog geen succes voor een andere baan.

Het plan is om 2 maanden in dunedin te blijven om wat gekd te besparen. Dan heb ik nog 3 weken over voordat ik naar Australië ga. In die 3 weken wil ik nog naar mt Cook, wanaka voor de bioscoop, franz josef voor de helihike en naar greymouth voor de tranzalpine trein naar christchurch.

  • 14 Mei 2013 - 10:07

    Marijke Verhoeven:

    Ha Bram,

    Je hebt me gisteren wel verrast met je mooie bos bloemen, leuk.en erg lief.
    Je verhaal is weer mooi, maar om zo een hele dag in de regen te moeten lopen lijkt mij toch wat minder.
    Wordt het daar nu niet erg koud? Of valt het mee.
    Bij ons wil het ook maar geen zomer worden.
    Af en toe een zonnige dag, maar het blijft koud.
    Hopelijk wordt het volgende week lekker warm want dan gaan Peter, Jolijn en ik een paar dagen naar Delft.
    Jij nog een fijne tijd daar, en we spreken elkaar wel weer
    Veel liefs Marijke

  • 14 Mei 2013 - 14:02

    Ger Van Rijt:

    Hoi Bram
    Wat heb jij een heerlijke vacantie daar. En wat loop jij wat af, ddor de regen en modder.
    Het begint nou wat af te tellen al over de helft. Nou nog naar Australie
    .Is het al koud daar. Hier valt het weer ook erg tegen we hebben practisch nog niet buiten kunnen zitten.
    Hoop maar dat het nog beter wordt. Groetjes Bram en nog een fijne tijd.
    Ger

  • 15 Mei 2013 - 02:05

    Wiljan:

    Hey Bram,

    Hoe hou je het daar vol :)
    Maar leuk te lezen dat je nog van alles wilt doen en beleven!!
    Geniet ervan en lees het wel weer volgende keer!!

    Have fun and till next time

    Wiljan

  • 20 Mei 2013 - 00:11

    Eric Van Oss:

    hoi Bram, wat mooi om al je avonturen te lezen. Langzaam aan vindt ik het ook bijzonder dat je wil blijven ontdekken en zien, en reizen en beleven! Maar ik neem aan dat er ook genoeg dagen aan je voorbij gaan, bij wijze van spreken. Volgens mij ben je nu dik over de helft van je reis of heb je nog andere plannen. Hoe gaat het met je ukelele? Mis je de gitaar........en misschien een beetje ons koude natte kikkerlandje....de 16 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde...hahiha!

    succes Bram we keep in touch!

  • 28 Mei 2013 - 21:20

    Eric Van Oss:

    hey Bram....NL staat op no 8 van gelukkigste land ter wereld:) jippie daar hebben we geboft.....kom maar snel weer terug naar ons eigen kikkerlandje......alhoewel, wat blijkt Australie staat nummer 1. Dat heb jij weer......potverdikkeme......het kan gewoon niet op voor jou!
    groet Eric

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

Bram

Actief sinds 07 Aug. 2012
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 13927

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 31 Augustus 2013

Backpacken Nieuw Zeeland

Landen bezocht: