Oz - Oostkust - Reisverslag uit Townsville, Australië van Bram Verhoeven - WaarBenJij.nu Oz - Oostkust - Reisverslag uit Townsville, Australië van Bram Verhoeven - WaarBenJij.nu

Oz - Oostkust

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

01 September 2013 | Australië, Townsville

Het heeft even geduurd sinds mijn laatste blog maar ik heb de laatste weken zoveel dingen gedaan dat ik maar weinig tijd had om mijn blog te schrijven. Maar hier is hij dan!

Na 9 maanden Nieuw Zeeland ben ik nu begonnen aan mijn 2.5 maanden Australië! Mijn vlucht van NZ naar OZ was 1 augustus om 6:35 in de ochtend. we vertrokken een half uurtje later maar na een vlucht van zo'n 3.5 uur kwam ik om 8 uur lokale tijd aan. Ik had heel de nacht niet geslapen maar was niet eens zo moe. Ik ben met de trein naar Kings cross in woolloomooloo gegaan, wat een beetje uit het centrum ligt. In de ochtend heb ik wat rond gelopen voor een paar uurtjes. Maar rond een uur of 14:00 werd ik toch wel moe. Dus heb ik maar even 3 uurtjes geslapen. In de avond heb ik rustig aan gedaan.

2 augustus ben ik sochtends door de Botanic gardens gelopen richting het opera huis. Hier ben ik even naar binnen gegaan maar heb geen tour genomen. Daarna ben ik verder gelopen door de hoofdstraat van sydney. In de middag heb ik een gratis city tour gedaan. Was een 3 uur durende wandeling waar de gids vanalles over Sydney vertelde. In de tour werd ook verteld dat je weekpassen kan kopen voor al het openbaar vervoer in sydney inclusief de ferries. Dus deze heb ik maar 1 aangeschaft.

3 augustus ben ik met 2 zweedse jongens naar Coogie beach gegaan. Vanuit daar hebben we een wandeling gedaan naar Bondi beach. Op Bondi beach hebben we een tijdje rond gehangen. Savonds ben ik met een hoop mensen uit gegaan om de hoek van het hostel.

De dag erna heb ik in de middag een 3 uur durende whale watch tour gedaan. Het duurde even maar uiteindelijk hebben we 3 grote walvissen gezien die een paar meter uit het water sprongen! Op 5 augustus ben ik naar de Taronga dierentuin geweest. Dit was opzich wel mooi maar ik zie de dieren toch liever in het wild! In de avond waren we nog maar een keertje uitgegaan met wat mensen uit het hostel. Weer vlak bij het hostel waar een karaoke avond was.

6 augustus ben ik met de ferry naar Manly beach gegaan. Hier heb ik wat rond gelopen en gerelaxed op het strand. Het is misschien wel winter hier maar elke dag was het tussen de 20 en 25 graden! 7 augustus had ik alles zoon beetje gedaan wat je hier kan doen. Dus ik ben maar met de trein beetje uit het centrum gegaan en wat wandelingen gemaakt.

8 augustus werd het tijd om Sydney centrum te verlaten en naar de Blue Mountains te gaan. Dit is een nationaal park aan de rand van Sydney. Het duurde ong 2 uur met de trein om er te komen. Toen ik in de Blue Mountains aankwam was het erg koud. Zoon 7 graden maar... ik heb de eerste dag dus ook niet heel veel gedaan. De volgende dag was het gelukkig weer iets beter. Zoon 15 graden. Ik ben naar de three sisters gegaan. 3 rotsblokken die boven de bossen uitsteken. Ik ben hier via de Giant stairs helemaal naar beneden gegaan. En heb een wandeling richting het volgende plaatsje Leuri gemaakt. Uiteindelijk moest ik ook weer met trappen naar boven waar ik mooi uitzicht had over het nationaal park! Savonds ben ik wat gaan drinken met een Noorse in de bar.

De dag erna ben ik weer richting de three sisters gegaan maar heb nu een wandeling de andere kant opgemaakt richting de golden stairs. Deze wandeling ging door een grote landslide waar ik weer mooi uitzicht over het park had. Het was zaterdag avond die avond dus dat is weer een reden om naar de bar te gaan, waar deze avond live muziek was.

11 augustus ben ik in de ochtend weer terug naar Sydney Center gegaan. Ik had een bus pas gekocht voor de hele oostkust van Australië. Ik moest alleen nog uitzoeken waar ik de volgende dag naartoe wou. Ik ben dus in de middag naar een reisbureau gegaan waar ik uiteindelijk 3 tot 4 uur heb gezeten. In deze tijd hebben we alles gepland en geboekt voor de komende maand tot 12 september wanneer mijn vlucht van Cairns naar Alice Springs gaat. Ik heb een hoop tours geboekt en heb bijna elke dag wel wat te doen!

Op 12 augustus heb ik om 7 uur sochtends de Greyhound bus naar Byron bay genomen. Dit was een 11 uur durende bus reis. Ik kwam om 18 uur aan in Byron bay waar ik geen zin had om zelf te koken. Ik ben dus vrij snel nadat ik aankwam naar de domino pizzas gegaan. Hier ontmoette ik tijdens het wachten een Nederlandse en een Engelse jongen. Deze leefden al een paar maanden in de bosjes. Ik ben met hun meegegaan en we hadden een kampvuur met gitaar erbij. De volgende dag heb ik de hele middag op het strand gezeten. In de avond zijn we met een hoop mensen van het hostel uitgegaan in 1 van de bars.

14 augustus vertrok mijn bus pas om 17 uur dus dw middag had ik weer op het strand gezeten en uiteindelijk de bus naar Surfers Paradise genomen. Deze keer was het maar zoon 2 uurtjes in de bus. Aangekomen in surfers paradise was het heel anders dan ik verwachte. Ik verwachte een klein dorpje aan het water maar het is een vrij grote plaats met een hoop hoge gebouwen.

15 augustus ging mijn bus weer verder in de avond. Dus de hele middag weer rondgehangen op het strand want veel andere dingen zijn er niet te doen. Om 18:45 uur heb ik de bus naar Brisbane genomen. In Brisbane kwam ik aan in de avond waar ik verder niks heb gedaan. De volgende dag heb ik door Brisbane gelopen. Ik ben naar de Botanic gardens geweest waar ik ook een grote hagedis heb gezien. Hij was bijna een meter lang!

Op 17 augustus ben ik in de ochtend verder naar Noosa gegaan. Een klein plaatsje om goed te relaxen. In de middag heb ik mijn tas klaar gemaakt voor de volgende dag. In de avond ben ik goed uitgeweest in de bar van het hostel!

18 augustus moest ik al om 7 uur klaarstaan voor de Everglades trip. 3 dagen lang op een kano door de everglades. Er waren 2 andere mensen voor de tour. Allebei frans, Camille en Clement. Aangekomen bij de boot hebben we onze spullen in de waterdichte tonnen gedaan waarnaar we voor een half uur met de boot verder de rivier op zijn gegaan. Hier kregen we onze kanos. We hadden 1 kano voor al onze bagage en 1 voor ons. De kano met bagage sleepte we mee. De rivier was heel rustig en we hoorden niks anders dan de geluiden van de natuur. Het water reflecteerde heel goed en leek net een spiegel. Onderweg hebben we ook nog 1 slang door het water zien zwemmen! Na een uur of 2 kanoën kwamen we al aan op de camping. Hier hebben we onze tenten opgezet en hebben we beetje rond gewandeld. Er was verder helemaal niemand op de camping. In de avond hebben we zelf ons eten klaar gemaakt met de kookset en pannen die we mee hadden gekregen. Rond een uur of 5 wordt het al donker dus dan duurt een avond lang. Gelukkig was het bijna volle maan waardoor we toch nog wat konden zien. In de avond hebben we wat gekletst en muziek gemaakt met dw ukulele. Rond een uur of 10 zijn we naar bed gegaan want de volgende dag moesten we vroeg opstaan.

19 augustus stonden we vroeg op en hadden we ontbijt op de camping. Uiteindelijk was het 8 uur dat we met de kano verder vertrokken. Nu gingen we maar met 1 kano want dezelfde dag komen we terug op deze camping. Eerst hebben we 2 uur gekanood naar een andere camping. Hier zijn we uitgestapt voor een 12 km wandeling return naar de hoogste zandduin in Australië! De zandduin lag echt in de middle of nowhere en was erg groot. Hier hadden we mooi uitzicht over Noosa en de oceaan. Na een tijdje zijn we weer teruggelopen en terug gekanood naar onze camping. Hier hebben we weer eten gemaakt en wat biertjes gedronken en uiteindelijk al om 9 uur naar bed!

20 augustus weer vroeg opgestaan en om kwart voor 8 vertrokken naar het begin punt waar we voor 10 uur moesten zijn. Tijdens de terug weg nog wat ukulele gespeeld op de kano. Om 10 uur werden we opgepikt met de boot en terug naar Noosa gebracht! In de middag heb ik nog samen met Camille een wandeling gemaakt door het Noosa nationaal park en hebben we op het strand de zonsondergang bekeken. In de avond heb ik nog 4 andere Nederlanders ontmoet waarmee ik samen naar het strand ben gegaan waar we wat hebben gedronken.

De volgende dag ben ik met de bus naar Rainbow beach gegaan. Op de tours naar fraser island na is hier weinig te doen. In de middag hadden we bijeenkomst voor mijn fraser tour voor de komende dagen. Dit ging over veiligheid enzo en je hoorde in welke groep je zat. Fraser island is een eiland vlakbij waar geen wegen zijn en waar je alleen met 4x4 wagens door het zand kan rijden! Na de bijeenkomst hebben we wat alcohol gehaald voor de komende dag. Ik had voor mijzelf 1 box goon gekocht! Goon os het goedkoopste alcohol wat je hier kan krijgen. Niemand vind het lekker maar iedereen drinkt het. Het is 4 liter wijn in een doos voor maar $10!

22 augustus was het dan zover. Sochtends om half 8 moesten we verzamelen. Er zijn 4 auto's en 1 gids voor de hele groep. In de auto van de gids past 10 man en de gids. In de 3 andere auto's passen 8 mensen die we omstebeurt zelf mochten besturen! Nadat we alle auto's hebben geladen met alle spullen zijn we vertrokken. Het was zo'n 20 minuten rijden tot de ferry. De ferry is vanaf het strand in het losse zand. Hier kwam al meteen onze gids vast te zitten in het zand. De gids heeft ook een aanhanger dus er waren veel mensen nodig om de auto vooruit te krijgen. Na 5 minuten konden we dan eindelijk de ferry op. Op de ferry zagen we wel honderden dodelijke kwallen in het water. Uiteindelijk zagen we ook nog dolfijnen! De eerste rit was over het strand naar het centrum dorpje van Fraser Island. Hier hebben we onze lunch gemaakt en daarna zijn we naar lake mckanzie gegaan. Dit was een vrij heftige route met veel los zand en grote bulten. Toen was het mijn beurt om te rijden. Vanaf het meer weer terug naar het centrum. Ongeveer 2 uur rijden. Het was echt supervet! Halverwege kwamen we bij een lastig stuk waar ik uiteindelijk vast kwam te zitten. Terug achteruit gegaan en mij werd verteld vol gas in zijn 1e versnelling. Dat gedaan maar toch kwamen we weer vast te zitten halverwege. Ik liet het iemand anders proberen die ook 2x vast kwam te zitten. De 3e keer dat hij het probeerde bliezen we onze motor op... We moesten de motor afkoelen en de gids heeft nog wat dingen gedaan en na ruim een half uur deed de motor het weer. De gids had wat lucht uit de banden gehaald en uiteindelijk kwam hij wel over het punt heen. Hierna had ik het stuur weer overgenomen en ging alles goed tot het eind. In het centrum heeft iemand anders het stuur overgenomen richting de camping. De camping had een feesttent, een plek om te eten, keuken en een kampvuur. Veel mensen hadden al de hele dag gedronken en in de camping was iedereen aan het drinken! Het was een groot feest met veel alcohol!

De volgende dag zijn we na het ontbijt aangereden naar een schipbreuk. Onze groep zat deze dag in de auto van de gids dus we konden heel de dag niet zelf rijden. Het Mohino schip was het snelste stoomschip in zijn tijd. (Sneller dan de titanic) Het schip zakt langzaam weg in het zand en nu is alleen nog maar het boven dek zichtbaar. Hierna zijn we door gereden naar een stroompje wat ook wel de hangover creek werd genoemd! Hier zijn we iets van 2 uur gebleven waar we gezwommen hebben, gevoetbald en frisbee gespeeld op het strand. Daarna zijn we weer doorgereden naar onze lunch plek. Na de lunch zijn we naar een uitkijkpunt gereden. Vanaf dit punt zagen we haaien, walvissen en schildpadden in de oceaan! Na het uitkijk punt zijn we naar een meer gereden waar een heleboel kleine schildpadden in zwommen! Hierna zijn we weer naar de camping gegaan voor het avondeten en om verder te feesten!

De laatste dag zijn we in de ochtend naar een ander meer gegaan wat langs een zandduin ligt. Deze zandduin was erg stijl. Het was mogelijk om vanaf de duin in het water te rollen. Hier zijn we zoon 2 uur gebleven om daarna door te rijden naar de lunchplek. Na de lunch zijn we teruggereden naar de ferry en uiteindelijk rainbow beach. Het was echt heel gezellig en een mooi eiland! In de avond was er een after party in de bar.

25 augustus had ik om 12 uur de bus naar 1770. Een klein plaatsje. Hier kwam ik Savonds aan. In het hostel gingen er een hoop mensen naar het strand voor een kampvuur. Ik was erg moe maar ben er toch maar heen gegaan.

26 augustus ben ik sochtends naar het strand gegaan en om 14 uur zouden Ik, mighael en Christina (beiden waren van de fraser island groep) de scooteroo tour doen. Dat is een 3 uur durende tour waar je op motors met een hoog stuur rijd. We moesten een gids volgen en overweg zagen we kangaroos in het wild. Ook hebben we een mooie zonsondergang gezien vanuit een uitzicht punt! Het was erg leuk om te doen!

27 augustus vertrok mijn bus pas om 21 uur Savonds. Ik heb hele dag beetje gerelaxed en een boek gelezen. Om 21 uur had ik een 10 uur durende nachtbus naar Airlie beach. Ik kwam de volgende dag om 7 uur sochtends aan. Ik had wel wat geslapen in de bus maar was nog steeds vrij moe. Ik heb die dag verder ook niet veel bijzonders gedaan.

29 augustus vertrok mijn 3 daagse tour naar de Whitsundays op de New Horizon boot. Op deze boot zaten al 4 bekende van mijn fraser island groep. Om 13:45 uur moesten we verzamelen. Op de boot heeft iedereen zijn bed gekozen en zijn we richting Whitehaven beach gevaren. Tijdens de vaart heeft iedereen kennis met elkaar gemaakt met wat biertjes. Bij Whitehaven beach lagen we geankerd voor de nacht. We hebben gegeten op de boot en daarna zijn we doorgegaan met drink spellen. De volgende ochtend zijn we aan land gegaan en hebben we zoon 2.5 uur rondgehangen op Whitehaven beach. We hebben hier gezwommen en een hoop foto's gemaakt. Daarna hebben we lunch op de boot gehad en zijn we naar het volgende punt gevaren. Hier konden we snorkelen en/of duiken. Ik heb gesnorkeld en het was echt heel vet om tussen honderden (misschien wel duizenden) mooi gekleurde vissen te zwemmen. Er zwom ook 1 vis die langer dan een meter was! Na het snorkelen hebben we nog wat langer gezwommen en gebruik gemaakt van de duikplank en de glijbaan van de boot! Hierna hebben we gegeten en zijn we weer gaan feesten!

31 augustus moesten we weer vroeg opstaan en na een korte vaart kwamen we bij een ander snorkel en duik gebied. Ik ben weer gaan snorkelen en weer veel mooie vissen. En deze keer waren er ook schildpadden in het water! Na het snorkelen nog een aantal keer gebruik gemaakt van de duikplank. Na het zwemmen kregen we lunch en was het tijd om terug naar Airlie beach te varen. Het waren weer 3 geweldige dagen! Iedereen op de boot kreeg ook de mogelijkheid voor een gratis didgeridoo les later op de dag. Voor in de avond was er een afterparty in een bar!

1 september moest ik weer vroeg opstaan om de bus van 9:10 te halen naar Townsville. In townsville is niet heel veel bijzonders te doen maar vanaf hier pak ik morgen de ferry naar magnetic island!

Ik heb nog een aantal dingen gepland staan de komende 2 weken en 12 september is mijn vlucht naar Alice Springs!

  • 01 September 2013 - 15:23

    Marijke Verhoeven:

    Ha, jongen,

    Wat een verhalen, en wat een gefeest, je zou er nog moe van worden!
    Maar je hebt wel weer van allerlei leuke dingen ondernomen.
    Schitterend, geniet er nog maar lekker van, want nu wordt het toch wel erg kortdag, voor jou.
    Hier is verder alles prima.
    Nog 2 dagen werken, en dan heb ik ook 2 weken vakantie.
    Wij gaan dan met de caravan naar zee, waar precies weten we nog niet.
    Maar onze vakantie is in ieder geval een stuk korter als die van jou!!

    Veel liefs Marijke xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Townsville

Bram

Actief sinds 07 Aug. 2012
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 13918

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 31 Augustus 2013

Backpacken Nieuw Zeeland

Landen bezocht: