Taupo, Raglan, Waitomo Caves, New Plymouth - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Bram Verhoeven - WaarBenJij.nu Taupo, Raglan, Waitomo Caves, New Plymouth - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Bram Verhoeven - WaarBenJij.nu

Taupo, Raglan, Waitomo Caves, New Plymouth

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

24 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Wanganui

Het is weer even geleden sinds mijn laatste verhaal in Taupo. Daarom weer een nieuwe hier.

Oud en nieuw: met oud en nieuw was ik nog steeds in Taupo in de Rainbow lodge waar ik elke ochtend de keuken schoonmaakte voor gratis accomodatie. In de avond hebben we gezellig in het hostel gezeten en tegen 0:00 uur zijn we naar het meer gegaan om het vuurwerk te gaan bekijken. Achteraf viel het vuurwerk een beetje tegen maar het was wel gezellig. Daarna zijn we met zijn allen naar de clubs gegaan.

Het plan was om tot 10 januari te werken in het hostel maar dit is uiteindelijk 13 januari geworden. in de tijd in Taupo zijn we nog met een groep naar mt Tauhara gegaan. het was maar iets meer dan 1 uur lopen naar de top maar wat een uitzicht!! We hebben ongeveer 1 uur op de top gezeten en veel foto's gemaakt.

De dag erna ben ik dan eindelijk toch eens naar de huka falls gegaan. Dit werd eens tijd na 3 weken in Taupo. Dit is een lange waterval waar elke seconde een paar zwembaden aan water door heen gaat. Daar aangekomen waren we te lui om hetzelfde pad terug te lopen en daarom zijn we terug gelift.

Zaterdag 12 januari was de weersvoorspelling op de tongariro crossing heel goed. Deze dag wandeling had ik 2 weken terug al gelopen maar kon toen niks zien door de wolken. Ik heb daarom met mijn werk geruild met Rick (die savonds de keuken schoonmaakt) zodat ik die dag nog een keer de wandeling kon doen. Dus weer om 4:45 uur opstaan om met de bus van 5:30 uur mee te gaan. Het was een hele mooie dag en ik had geen wolk in de lucht! Deze keer kon ik dus wel naar de top van mt ngauruhoe (mt doom in lord of the rings) klimmen.

15 januari zou ik samen met Manu en Elina, die ik in Taupo heb leren kennen, naar Raglan rijden. Na 3 en een halve week in Taupo hadden we op 13 januari een afscheidsfeest voor mij. Deze keer nog meer bier gedronken dan bijna elke andere avond in Taupo. De dag erna had ik een flinke kater (pas de eerste in nz) en heb ik niks anders gedaan dan op de bank gelegen.

15 januari ben ik samen met Manu en Elina, die een eigen auto hebben, naar raglan gereden. Na een stop in Hamilton om nog naar de supermarkt te gaan zijn we na iets meer dan 2 uur aangekomen in Raglan. We zouden hier voor 2 nachten blijven. Dw eerste dag niet veel gedaan. De dag erna ben ik een stuk gaan fietsen op de gratis fietsen. Ik ben richting de stranden gefietst waar anderen aan het surfen waren.

17 januari ben ik weer samen met Manu en Elina naar Waitomo Caves gereden. Toen ik in Nederland was keek ik al uit om hier naar toe te gaan. Je kan hier namelijk verschillende black water rafting tours doen. Ik heb het deze dag ook meteen geboekt voor 19 januari.

18 januari zijn Manu en Elina weer vertrokken en heb ik een wandeling gemaakt richting de grotten. Een mooie wandeling van ongeveer 3 uur. Hier ben ik in wat kleine grotten geklommen. Savonds in het hostel een jongen uit Gemert ontmoet! we hebben wat spellen gespeeld en een hoop films van zijn laptop naar mijn telefoon gekopieerd.

19 januari was het dan eindelijk zover. Om 12 uur zou ik de Black Abyss toer gaan doen bij thw Legendary Black Water Company. 5 uur lang in de grotten. We begonnen met een abseil training. Daarna zijn we ong 40 meter gaan abseilen in de grotten. was een vrij smalle doorgang en heel vet om te doen. Onder de grond gaf de gids regelmatig informatie over dingen in de grot. Na een stuk lopen door de grotten kwamen we bij een tokkelbaan. We moesten ons licht uitdoen. Dit was heel erg vet. Overal om je heen zag je glowwormen. Dit zijn lichtgevende wormen wat eruit ziet als een sterrenhemel. De tokkelbaan was niet heel lang maar zeker de moeite waard! Daarna kregen we warme chocomel en een koek. Na de pauze was het tijd om nat te worden. We kregen een zwemband en we moesten zoon 3 meter naar beneden in het water springen. Het water was vrij koud. na een lange tijd met de zwemband rond gedreven te hebben zijn we te voet verder gegaan. Eerst nog een stuk door het water. Na een 2e pauze zijn we weer verder gegaan op het droge. Hier zijn we door een paar hele smalle doorgangen gegaan. Wat vrij lastig was om door heen te komen. Als laatste moesten we weer naar boven klimmen door een waterval! Weer terug boven de grond kregen we een warme douche en soep. Het was zeker een van de vetste dingen die ik ooit heb gedaan!!

20 januari ben ik vroeg opgestaan om te gaan liften naar New Plymouth. Ik had van tevoren al verwacht dat het wat lastiger zou zijn. Er is niet veel verkeer hier en niet echt een plek voor autos om te stoppen. Ik heb daarom ook 20 minuten moeten lopen voordat ik opgepikt werd. Ik werd afgezet langs de grote weg waar ik weer verder ging. In mijn 3e auto kwam ik een familie tegen. Moeder met 2 zonen en dochter. Er was nog een plaats. Ik moest wel mijn grote tas bovenop me houden. Halverwege de rit mocht de zoon (16 jaar en volgens mij net zijn rijbewijs) de auto besturen. Hij reed vrij rustig. En na 10 minuten reed hij net te hard door een bocht waardoor we bijna een afgrond van 100 meter inreden. De auto stond 10 cm voor de afgrond stil. Dit was dus wel even schrikken maar gelukkig nam de moeder het weer over en ben ik na 5 uur liften in New Plymouth aangekomen!
In New Plymouth is de hele maand een light festival. Elke avond zijn er live optredens en zijn er veel decoraties in het park.

21 januari was het mooi weer. rond de 25 graden en zijn we naar het strand gegaan met een aantal uit het hostel. Savonds gezellig in het hostel gezeten met een duitser en 2 meiden uit de uk.

22 januari zijn we om 6 uur in de ochtend met een groep naar de berg (mt Taranaki, 2550 meter hoog) vertrokken om deze tevgaan beklimmen. Een van de zwaarste wandelingen tot nu toe maar zeker de moeite waard. Bij de top was het wat bewolkt maar af en toe konden we heel ver zien. om bij de top te komen moesten we door de krater die vol met sneeuw lag. De wind was hier ijskoud en de temperatuur was tegen het vries punt! In totaal hebben we 6.5 uur over de wandeling gedaan.
Savonds ben ik nog een keer naar het licht festival gegaan.

23 januari was een relax dag en heb ik niet heel veel gedaan.

24 januari heb ik een bus naar Wanganui genomen. Ik zit in een heel rustig hostel waar alleen 2 andere oudere nederlanders zitten.

Het plan is om hier 2 nachten te blijven. Morgen ga ik informeren naar de Wanganui journey. Dit is een 3-5 daagse kajak route over de whanganui river.

  • 24 Januari 2013 - 12:39

    Ari En Toos:

    Zoals ik al eerder schreef, wat een belevenissen. Als je nog maar kunt wennen in Helmond.
    Hier is het koud, de temperatuur komt ook overdag niet boven nul, maar a.s. zondag gaat de temperatuur wel weer boven nul komen als de voorspelling uitkomt. Er ligt nog een heel pak sneeuw, maar dat vind ik (Toos) altijd wel heel erg mooi. Genieten dus.
    Maar jij zit lekker in de zon daar. Geniet ervan en we blijven jouw belevenissen en avonturen met belangstelling volgen.
    Keep up the good work.
    Groetjes van ons en tot de volgende keer.

  • 24 Januari 2013 - 17:30

    Marijke Verhoeven:

    Hoi, Wat maak jij veel mee, schitterende verhalen, op dat ene na van die afgrond.
    Dat zal inderdaad wel schrikken geweest zijn. ik moet er niet aan denken.
    En wat heb jij mooie foto's !!
    Hier is ook alles prima, vanavond gaan we naar Tim die viert zijn verjaardag nogmaals.
    Hij wordt alweer 28 jaar.
    Jongen geniet ervan en heel veel plezier.
    Ook ik kijk alweer naar je volgende verhaal en foto's uit.
    XXX Marijke

  • 02 Februari 2013 - 11:19

    Eric Van Oss:

    19 jnuari lijkt me echt een super leuke dag Bram.....Die rust dagen lijken me ondertussen ook wel lekker,
    met al die avonturen. 10 cm wow......ik was gaan lopen. Australie zit in een hittegolf. Heb jij daar ook last van in NZ?
    Ondertussen heeft Filip een nieuwe gitaar, GEWELDIG, een echte knaller. 24 feb is de voorspeelochtend en we doen Asturias en Borsato. 14 april hebben we een extra concert met 2 koren wij spelen als inter mezzo in Stiphout.
    Succes Bram en let op met die liftjes.......hoe is het ondertussen met de liefde daar? No chikcks!!!! ;)

  • 05 Februari 2013 - 04:33

    Bram Verhoeven:

    Het was hier vorige week heel mooi weer. Tegen de 30 graden. Nu zit ik in wellington en heb ik 2 dagen veel regen gehad. Als het goed is wordt het morgen weer beter. Ik heb trouwens van de week ook mijn eerste aardbeving gevoeld!Qas maar een kleintje zoals die hier elke dag gemiddeld 5x voorkomen ergens in Nieuw Zeeland.

    Mooi om te horen dat Filip een nieuwe gitaar heeft. Kan niet wachten tot ik het kan horen. Veel succes met voorspeelochtend en her extra concert!

    Oh en over de liefde, het is vrij lastig hier omdat je de meeste mensen maar max 2 dagen ziet...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wanganui

Bram

Actief sinds 07 Aug. 2012
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 13931

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 31 Augustus 2013

Backpacken Nieuw Zeeland

Landen bezocht: