Lastste 3 weken in Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Bram Verhoeven - WaarBenJij.nu Lastste 3 weken in Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Bram Verhoeven - WaarBenJij.nu

Lastste 3 weken in Nieuw Zeeland!

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

07 Augustus 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hier mijn laatste blog van Nieuw Zeeland!

Het was 8 juli toen ik Dunedin na ruim 2 maanden verliet. Ik ben toen met de bus naar Oamaru gegaan wat bekend staat om de pinguïns. In het hostel aangekomen werd ik meteen meegestuurd met een groep Chinezen om naar de pinguïns te gaan. We hebben er inderdaad iets van 6 gezien maar van heel ver weg. Gelukkig had ik al 2 pinguïns in de Catlins gezien van zo'n 5 meter afstand! Voor de rest was er weinig te doen in Oamaru.

9 juli vertrok mijn bus pas in de middag en dus heb ik s ochtends een wandeling gemaakt met de hond van het hostel. In de middag de bus naar Christchurch genomen. Ik had 2 nachten in Christchurch geboekt. De dag erna heb ik in de ochtend een wandeling door centrum gemaakt en het viel me al snel op dat ik overal heen kon. De vorige keer dat ik er was was in heel het centrum nog een "red zone", waar je niet kon komen.
In de middag had ik afgesproken met Kristen die ik 7 maanden eerder in Rotorua had leren kennen. Met haar ben ik naar het museum en de Botanic gardens geweest. In de avond weer leuke mensen ontmoet.

11 juli vertrok mijn bus weer vroeg naar Tekapo. Tekapo ligt tussen de bergen en onderweg zag ik al dat er veel sneeuw op de bergen lag. Daar aangekomen waren inderdaad alle straten vol met sneeuw. Een prachtig uitzicht over het meer met alle bergen eromheen in de sneeuw! Hier heb ik een wandeling gemaakt naar de top van mount John. Heel mooi uitzicht opnieuw! Snachts ben ik ook nog naar buiten geweest om de sterren te bekijken. Dit is namelijk 1 van de beste plekken ter wereld om sterren te kijken. Er waren heel veel sterren te zien en ook de milkyway was duidelijk zichtbaar!

12 juli ben ik weer verder gegaan naar Mt Cook village wat nog meer tussen de bergen ligt en naast de hoogste berg van Nieuw Zeeland (mt Cook). Daar was nog meer sneeuw te vinden. Zoon 30 cm overal. Ik had 3 nachten geboekt hier om een paar wandelingen te doen. 13 juli heb ik een wandeling gedaan naar Hooker Valley. Geweldig uitzicht de hele tijd. Gelukkig was meerendeel van de wandeling vlak want er lag veel ijs op het pad. De volgende dag met ik naar Kea Point gegaan en heb ik een poging gedaan om de Mueller track te doen. Maar door alle lawines was er zoveel sneeuw en onmogelijk om verder te gaan. En ook te gevaarlijk want er zijn dagelijks lawines daar.

15 juli ben ik weer terug gegaan naar Tekapo voor 1 nacht om daarna weer terug naar Christchurch te gaan voor 1 nacht. 17 juli was het dan eindelijk zover om de TranzAlpine trein naar Greymouth te nemen. Deze treinrit staat bekend als 1 van de mooiste ter wereld! Ik had mooi weer in het begin. Halverege gingen we voor 10 minuten door een tunnel naar de westkust waar het weer helaas wat slechter was. Bewolkt en wat regen. Maar de trein was nog steeds de moeite waard! In Greymouth was niet heel erg veel te doen waar ik ook maar voor 1 nacht ben gebleven.

18 juli heb ik de bus genomen naar Franz Josef voor de 3e keer. Hier wou ik nog heel graag de helihike naar de gletsjer doen. Helaas is het weer bijna altijd slecht in Franz Josef en als het regent of kan gaan regenen vliegen de helicopters niet. Dit was 1 van de laatste dingen die ik echt wou doen dus ik had nog wat speling met de dagen. 19 en 20 juli was het weer te slecht en waren de helihikes geannuleerd. De weersvoorspelling was voor de komende 5 dagen heel erg slecht dus ik gaf mezelf nog 1 kans om het te doen. Toen ik de 21ste wakker werd was het gelukkig mooi weer en ging de helihike door!! Eerst kregen we allemaal waterdichte kleding en schoenen. Toen we klaar waren gingen we naar de helipad. De helicopter vlucht was helaas maar 5 minuten maar was wel echt super vet! We werden afgezet midden op de gletsjer waar we onze ijzeren pinnen onder onze schoenen moesten plaatsen. Het begin was nog vrij vlak maar na een tijdje werd het ijs steeds groter en hoger. Na zo'n 1.5 uur op het ijs kwamen we bij ijs tunnels waar je dus echt overal ijs om je heen hebt. Dit was echt heel speciaal. Het regende er ook wat door het smeltende ijs. Tijdens onze tocht zagen er ook nog rotsblokken van de vallei afvallen. De rotsen waren misschien maar een meter breed en vrij ver weg maar wat een lawaai wat daar vanaf af! In totaal zijn we zoon 3 uur op het ijs geweest. Waarna we weer met de helicopter terug werden gebracht. Dit was 1 van de beste dingen die ik in nz heb gedaan! Bij de helihike kreeg je ook gratis toegang tot de hotpools dus dat ben ik in de middag naartoe gegaan.

22 juli ben ik verder gegaan naar Wanaka. Hier heb ik 3 nachten geboekt. De eerste avond ben ik naar een speciale bioscoop geweest (Paradiso). In deze bioscoop heb je geen gewone stoelen maar zijn er banken en auto's waar je in kan zitten/liggen) halverwege de film kun je vers gebakken koekjes kopen die nog warm zijn. Was zeker de moeite waard!

23 juli ben ik naar puzzlingworld gegaan waar je een heleboel puzzels kunt proberen. Ook hebben ze een aantal illusion kamers waar ze proberen je hersenen voor de gek te houden. Zoals water dat omhoog valt. Een bal die omhoog rolt. Een kamer waar je van heel klein naar heel groot wordt enz. Hierna heb ik nog een wandeling gemaakt naar mt Iron. Een berg met mooi uitzicht over Wanaka! 24 juli heb ik een andere wandeling langs het meer gelopen. Het was schitterend weer. Het voelde wel 17 graden en ben ook wel beetje verbrand!

25 juli ben ik met de bus naar Queenstown gegaan (alweer voor de 4e keer) voor mijn laatste dagen in nz. Dit was voor mij de eerste keer in Queenstown in de winter en dat is een heel verschil. Het is er misschien nog wel drukker als in de zomer en overal zie je mensen met ski's of een snowboard lopen. Ook hadden sommige cafes hun naam veranderd en was de world bar met een 2 maand oude pizza tent afgebrand. In de avond ben ik uitgegaan met wat mensen uit het hostel.
26 juli heb ik niet heel veel gedaan. Ik heb geïnformeerd voor snowboarden en heb een beginners pakket voor de volgende dag geboekt. Dit was voor de berg Cardrona. Voor $200 kreeg ik vervoer. Alle spullen (snowboard, schoenen, kleding enz.) 2 lessen en een beginners ski pas. Ik ben deze avond niet uitgegaan want mijn bus was al om 7:15 uur de volgende dag.

27 juli had ik om 7:15 uur de bus. Na 1.5 uur in de bus kwam ik aan op de berg Cardrona. Het sneeuwde er toen ik er aankwam. Nadat ik mijn snowboard heb opgehaald moest ik nog even wachten voor mijn eerste les. Tot die tijd ben ik zelf al wat gaan proberen. In de eerste les begonnen we met de basis. lopen met 1 voet vast in je snowboard. Daarna recht vanaf een klein heuveltje af glijden. Daarna hebben we bochten leren maken. Hierna waren we klaar voor een iets grotere heuvel waar we bepaalde technieken leerden. Op het einde van de les zijn we nog op het beginners gebied geweest. Met de lift naar boven en schuin naar beneden. Aan de zijkant vallen en omkeren. Daar eindigde de eerste les mee. 1.5 uur later zou de 2e les beginnen. Ik had snel wat gegeten en ben zelf weer verder gaan oefenen. Zo leuk was het. Ik probeerde al wat bochten te maken. In de 2e les eerst wat herhaling gehad en erna zijn we bochten gaan oefenen. Dit is vrij lastig want je maakt een hoop snelheid als je recht naar beneden gaat en het is lastig om je balans te houden als je keert. Aan het einde van de les lukte het me al om beneden te komen zonder te vallen. Het was jammer dat de dag voorbij was nu ik het net door kreeg. Savonds ben ik weer uitgegaan in Queenstown.

28 juli ben ik met andere uit het hostel met de gondola naar boven op de berg gegaan. Hier heb ik 5 luge ritten gemaakt. Dit is een soort rodelen maar dan met een baan waar je kan sturen. Ja gaat eerst met de lift naar boven en dan rijd je de berg af. Later die dag had ik besloten om nog een dag te gaan snowboarden.
29 juli werd ik dus weer om 7:15 uur opgehaald met de bus. Deze keer had ik geen lessen maar wel een ski pas voor de hele berg. In het begin heb ik nog op het beginners gebied geoefend. Maar na een uur of 2 ben ik met de skilift de berg op gegaan voor het echte werk. ik heb rustig aan gedaan en ben nog wel regelmatig gevallen. Ik merkte al snel dat dit veel vermoeiender was dan het beginners gebied. Dit heb ik de rest van de dag gedaan en het ging steeds beter. In de avond had ik afgesproken met Alex, Flavie en Lynsey die ik 7 maanden eerder in Rotorua had ontmoet. We hebben samen wat gedronken maar ik moest helaas op tijd terug omdat mijn bus vroeg vertrok de volgende dag.

30 juli heb ik 9 uur in de bus gezeten richting Christchurch. In Christchurch heb ik deze keer niet veel gedaan. Ik heb mijn tassen ingepakt zodat ze klaar waren voor de vlucht. 31 juli ben ik lang opgebleven want 1 aug om 3:20 uur in de ochtend kwam mijn shuttle om me naar het vliegveld te brengen. Op het vliegveld ingechecked en gewacht tot 6 uur toen ik mijn vliegtuig in kon. We zouden eigenlijk om 6:35 uur vertrekken maar uiteindelijk vertrokken we pas om 7 uur. Gelukkig was het niet meer te donker en zag ik Nieuw Zeeland nog 1x vanuit de lucht. Het was mooi om alle besneeuwde bergen onder je te zien!

Ondertussen ben ik al een aantal dagen in Sydney maar dat vertel ik binnenkort in de volgende blog!

  • 07 Augustus 2013 - 17:44

    Marijke Veroeven:

    Ha jongen,
    Alweer je laatste verhaal vanuit New Zealand, je hebt het mooi omschreven allemaal.
    Ben benieuwd naar je avonturen in Australie.
    Wat heb jij veel dingen gedaan, en vooral veel grenzen overschreden!!
    Letterlijk en figuurlijk.
    Ik ben super trots op jou.
    Ik hoop dat Je in Australie ook een erg fijne tijd hebt, en ik kijk nu al weer uit naar je volgende verhaal.
    Geniet ervan jongen en tot hoors.
    Xxx Marijke

  • 07 Augustus 2013 - 18:04

    Peter:

    Dag manneke,
    NZ zit er op.
    Op naar de volgende etappe. Geweldig wat een verhalen. Gelukkig zien we tussendoor wat van je belevenissen via facebook en skype en is het voor ons niet allemaal nieuw.
    Het gaat nu toch wel hard, ik hoop dat je ook zo'n fijne tijd in Australië krijgt.

  • 07 Augustus 2013 - 22:04

    Lieke V:

    Ontzettend gaaf wat je daar allemaal aan het doen bent!! Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Bram

Actief sinds 07 Aug. 2012
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 13912

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 31 Augustus 2013

Backpacken Nieuw Zeeland

Landen bezocht: